Få fokus på irriterende faktorer i virksomheden

faktorer i den gode virksomhed

Nu bliver det spændende og du vil komme til at lære noget. Når man er selvstændig, så er der en hel del interessante og spændende ting, som man bør relatere sig til. Det kan have helt afgørende værdi for dit firma!

Du får lige her en liste med de faktorer, som det er vigtigt for dig at, at man har helt styr på. Oversigten er muligvis ikke den største, men anvend for eksempel til at brygge din egen liste!

Udvikl et mål for firmaet

Rigtig en hensigtsmæssig del kører bare derudaf i firmaet med aftaler, som bør løses nu og her. Nogle gange er det dog essentielt at træde et par skridt tilbage, og se på hvorhenne du vil hen med firmaet. Har du en plan for firmaet, hvordan forandrer man firmaet på det overordnede og praktiske level. Nogle få af de faktorer som du kan gøre er, at benytte modeller til forretningsudvikling som PEST, SOSTAC, SWOT analyse eller lignende. På den vis kan man meget lettere danne et generelt overblik over, hvor firmaet befinder sig, og hvor du godt vil have den henimod!

Få styr på økonomien

For nogle er det ret hårdt, at fumle rundt i regnskabet. Her kan du finde kunder, der slet ikke har fået afregnet deres fakturaer til jer, og så står man og tænker over dilemmaet: Er det lige her noget med inkasso, hvordan fungerer det nu med varsel om inkasso og er det faktisk ret nemt bare at finde et inkassofirma. Denne slags issues opdager du typisk, når du laver momsregnskab og årsregnskab. Her er det vigtigt for dig at at have en udmærket bogfører og/eller en udmærket revisor. Revision af økonomi og arbejde med bogholderi er for mange firmaer absolut ikke noget man ser frem til. Men revision af økonomien bør udføres, og det er yderligere en af de væsentlige faktorer i din virksomhed, som du bør forholde sig til.

Ansatte skal have det rigtig godt

Noget af det vigitigste som skaber dit firma, det er dine ansatte. Hvis man ikke har gode ansatte, så har du ikke en hensigtsmæssig firma. Der er mange metoder til, at skabe et dejligt arbejdsmiljø og gøre dine ansatte positive og i generelt godt humør. Godt arbejdsmiljø er både godt for din glæde ved at være ejer af virksomheden, men faktisk også godt for firmaets finansielle formåen. Tilfredse medarbejdere går som regel længere for at danne gode resultater.
Vigtigst er omgangstonen! Hvordan snakker man til dine ansatte, hører du efter hvad de siger og griner du af deres vittigheder – selv dem som er rimelig dårlige! Det er helt afgørende navnlig i flade organisationer, at der er en god og behagelig måde som vi taler til hinanden på.
Et andet sted du kan sætte ind på ved arbejdsmiljø er gode materielle forhold. Såfremt man har ansatte der arbejder i det fri, så sørg for godt tøj til alt slags vejr og gode beskyttelsesko hvis du er på en risikofyldt arbejdsplads. Hvis man har medarbejdere indendørs som eksempelvis på et kontor, så kan ting som gode og billige kontorstole og og et kontorbord der matcher stolen. Det kan også været lækkert designede vaser og andet indendørs kunst, og luksuriøse kaffemaskiner som Kenwood Kmix eller noget i den stil!

Uden samarbejdspartnere så er din virksomhed ikke meget værd

Generelt så har vi firmaer en tendens til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt som mennesker af kød og blod. Hvis vi begynder at bearbejde dem i højere grad som levende mennesker, så kan det få stor betydning for hvor din samarbejdspartner placerer dig i deres prioriteringsliste. Når det bliver koldt og du ved din programmørs dreng lige er blevet 2 år, så finder du naturligvis et Misioo boldbassin, som man har købt gennem en af de andre firmaer, som du arbejder sammen med!.

Husk alle dine kunder

Kunderne de eksisterer uanset hvad du gør. Du er til for at skabe værdi for dine kunder. Det er hele fundamentet og det er vigtigt for dig at man forstår dette. Uanset om du hjælper kunder med at lave bækkenbundsøvelser, familie opstilling eller sælger dem compound buer, så er det samme type issues. Du er til for dem. Det der gør dig vigtig er, at det er dig, der bringer værdi til dem. Hvis man ikke kan opretholde den relation, så har man som virksomhed ikke Mange eksistensberettigelse! Således er det en god ide at bringe værdi til dine kunder også hvis man ikke sælger dem noget direkte. Det kan være at give noget oplysning, som ikke direkte relaterer sig til dit salgsarbejdeeller sende en lille besked på helligdage! En email er nok.

Hvis du bruger det vi har beskrevet her, så lad os endelig høre hvordan det går!

About the Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may also like these